برنامه ریزی رکن اساسی موفقیت در هر کاری است(خبرگذاري برنا)
تاریخ : یک شنبه 3 دی 1396
گروه : اخبار
چکیده : فرهاد رحیمی کارآفرین ورزشی در یادداشتی به برنامه ریز ورزشی اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی رکن اساسی موفقیت در هر کاری است و تمرینات ورزشی هم از این اصل مثتسنی نیست و جهت دستیابی به اهداف ورزشی هم در بعد قهرمانی و هم در بعد سلامتی ابتدا بایستی به خوبی برنامه ریزی کرد.

برنامه ریزی و هدفگذاری برای تمرینات ورزشی بسیار مهم است. اگر ورزشکار بخواهد به پیشرفت های خاصی دست پیدا کند باید درست برنامه ریزی کند.

این مهم است که ورزشکاران در جلسات تمرینی بر روی هدف خاص تمرکز کنند. ورزشکار باید بداند که هدفش از انجام تمرین خاص چیست. این هدف خاص می تواند یک یا دو هدف جانبی داشته باشد، اما نمی توان برای یک جلسه ورزشی سه هدف اصلی در نظر گرفت.

فعالیت بدنی منظم یک راه بسیار مؤثر برای کاهش خطر بیماری قلبی است. تحرک بدنی برای پیشگیری از مشکلات قلبی تاثیر مستقیم دارد. فعال و پر تحرک بودن در پیشگیری از ابتلا به افزایش فشارخون کمک می کند و همچنین اگر فردی به آن مبتلا باشد آن را کنترل می کند. از طرفی سطح کلسترول خون را در حد طبیعی نگه می دارد. از ابتلاء به دیابت ( بیماری قند ) پیشگیری می کند و یا آن را کنترل می کند. فعالیت بدنی راه موثری برای از دست دادن وزن اضافی و نگهداری آن در حدود طبیعی می باشد. برای خانم هایی که بیماری قلبی دارند، فعالیت جسمانی منظم و متوسط خطر مرگ از علل مربوط به قلب را کاهش می دهد.

برنامه ریزی ٣ رکن اساسی دارد:

١- ارزیابی وضع موجود(جایی یا چیزی که هستیم) وضعیت فعلی بدن

٢- مشخص کردن وضع مطلوب یا هدف گذاری یا ترسیم چشم انداز

٣- محاسبه فاصله بین وضع موجود و مطلوب و برنامه ریزی پر کردن فاصله و رسیدن به وضع مطلوب یا اهداف.

وضع موجود در تمرینات ورزشی به وسیله آزمونهای آمادگی جسمانی ازریابی می شود که در تمرینات بدنسازی بیشتر ارزیابی ترکیب بدن یا body composition که چند روش دارد و استاندارد طلایی آن وزن کشی زیر آب و روش های دیگر مانند عکس برداری با اشعه، اندازه گیری چین های پوستی، استفاده از دستگاه آنالایزر، تست های آمادگی قلبی-عروقی که انواع مختلف دارد.

تست های آمادگی قلبی-عروقی از جمله تست کوپر، بالک و بروس و آزمون های اندازه گیری قدرت و محاسبه 1RM یا یک تکرار بیشنه که معمولا از دو روش مستقیم(رکوردگیری تمرینات مقاومتی) و غیر مستقیم از طریق محاسبه با فرمول.

وضع مطلوب یا هدفگذاری همان چیزیست که خواهان دستیابی به آن هستیم و بایستی با مشارکت ورزشکار و مربی انجام پذیرد.

اهداف تمرینی شامل این موارد است: رشد جسمانی چند جانبه و آمادگی جسمانی عمومی، عوامل تکنیک و تاکتیکی، جنبه های روانی تمرین، عوامل مربوط به سلامتی و پیشگیری از آسیب ها. حال جهت رسیدن به وضع مطلوب یا اهداف بایستی برنامه ریزی و اقداماتی انجام شود که همان برنامه تمرینی و انجام تمرینات ورزشی است.

فرهاد رحیمی

کارآفرین ورزشی

رئیس هیات گلف استان اصفهان


اخبار مرتبط :
اخبار مرتبطی یافت نشد